Reverse Caveman Chicken Drum Sticks in the mini WSM w/ videos

Discussion in 'Grilling Chicken' started by fwismoker, Mar 12, 2014.

  1. fwismoker

    fwismoker Master of the Pit

    Hopefully our last Winter blast ...  I've been searing steaks in my hot coals so why not chicken so i started with drum sticks. '

    I have videos if anyone knows an easy way to upload them. The videos are on my computer and on tinypics.  Thanks. 


     
    Last edited: Mar 12, 2014
  2. coffee_junkie

    coffee_junkie Master of the Pit OTBS Member

    That looks really good!
     
  3. dirtsailor2003

    dirtsailor2003 Smoking Guru OTBS Member

    Looks tasty Keith! I've done spatched birds that way!

    To embed a video you first need to upload to YouTube or some other site then use the video upload link.
     
  4. fwismoker

    fwismoker Master of the Pit

    I'm gonna try vimeo when i can get it to work....they are having technical issues now. 
     
  5. fwismoker

    fwismoker Master of the Pit

    Thanks coffee!  Wanted to try something a little bit different.
    Thanks Case....got it now.  I just used youtube.
     
  6. c farmer

    c farmer Smoking Guru Staff Member Moderator OTBS Member SMF Premier Member

    Looks great Keith. I did some steak like this tonight. Turned out awesome.
     
  7. chestnutbloom

    chestnutbloom Smoking Fanatic

    Thanks for the great video and pics! Man I wish I could have one of those legs....   [​IMG]
     
  8. fpmich

    fpmich Smoking Fanatic

    Brings back memories from many years ago!

    My brother (and I) learned about reverse searing in the coals cooking by accident, when he bought two thick steaks as a surprise dinner for me, while river bank fishing in the spring.  I was supposed to join him after work, but I didn't make it.  Too tired.  He got tired of waiting for me and propped steaks on sticks over the fire as we always did meat.  Well, while he was eating his, leaving mine over the fire, the stick burnt through and steak dropped into hot coals.  "OH CRAP",  He thought. 

    He tried fishing (pun intended) it out and ended up just tossing it over a couple of times on the hot wood coals.  He finally got it out of the coals, brushed off the coal residue and tried it.  He ate my steak too.  LOL  True story.

    We've also cooked bullheads, catfish, trout and pan fish this same way.  Just gut.  Don't bother scaling or peeling bullhead skin.  After it is cooked in fire, you can slide off the skin with your fingers and are left with some great eating right off the bones.  Good stuff!

    It works great (for steaks anyway) with just tossing them on a hot bed of wood coals. (up front sear) for 3-4 minutes and flip once for another couple of minutes, and eat. 

    You want a fire that has burned for hours to build up the coals.  Don't triy it on a new fire that has just burned down to coals.  Too cold yet.

    I'll never forget the look on my, then to be wife's face, when I tossed two hugh porterhouse right on the coals/embers.  She thought I had lost my mind!   She still married me though.   LOL

    Today, in deference to family and friends, I put a grate right on the coals and then the meat.  Bunch of sissy's they are.  LOL

    Only done this with steaks, never thought to reverse sear chicken this way, but now I will.  It looks great!

    I'll probably get that same look from her this time too.
     
    Last edited: Mar 13, 2014
  9. fwismoker

    fwismoker Master of the Pit

    Sounds good Adam....you don't need no stinking cooking grate!   lol
    That is hilarious!    Yep those sissies!  haha.   People act like it's dirt or something, when it's lump charcoal or a real fire there is little ash and what there is can be just blown off.   The red hot coals is about as clean as it gets.       

    Still laughing at your story....good stuff!  :)
     
  10. dirtsailor2003

    dirtsailor2003 Smoking Guru OTBS Member

    Yep this is one of our favorite tricks to play when camping with other friends or in populated campgrounds. Whip out a pack of steaks and just start throwing them in the fire. Especially effective with big porterhouses or meaty T-bones! The looks and responses can be hilarious!
     
  11. disco

    disco Smoking Guru OTBS Member SMF Premier Member

    Fun method and great looking food!

    Disco
     
  12. fwismoker

    fwismoker Master of the Pit

    Thanks Disco...YES it is kinda fun, makes me feel like i'm doing things primitive and old school which i suppose it is!   Next up is chicken thighs. 
     
  13. fpmich

    fpmich Smoking Fanatic

    Yep, but not only is it fun to surprise guests, it's the best way to cook steaks I've found yet.  Taste is intense, and unless you left them in too long, very juicy.
     
  14. foamheart

    foamheart Smoking Guru OTBS Member SMF Premier Member

    Its a great way to do fajitas. And a friend taught me about London broil that way.
     
  15. sam3

    sam3 Smoking Fanatic

    Looks great Keith!
     

Share This Page